2000’li Yılların Şiiri

Poets Window

“2000’li yılların şiiri”, 1990’lı yılların sonlarında ürün vermeye başlayan, 2000’li yıllarda kitap yayımlayan veya dergilerde okurun karşısına çıkan şairlerin sürüklediği ve halen yazılmakta olan şiirin dönemsel etiketi. “2000’ler şiiri”—Baki Asiltürk‘ün kaleme aldığı “Soylu Yenilikçi Şiir Manifestosu” gibi—bazı ortak çıkış denemelerine tanıklık etse de, genel olarak çeşitli şairlerin bir ilkeler dizisi veya şiir anlayışı etrafında bir araya geldiği bir akım veya okul değil. Bununla birlikte, 2000’li yılların şiirini anlamak-anlatmak için bazı ipuçları üzerinde durulabilir:

  1. Bu dönemde şiir yaygınlaştı ve popülerleşti. Daha çok şiir kitabı basıldı, yeni şiir dergileri yayımlanmaya başladı, şiir ödüllerinde bir patlama yaşandı. En önemlisi, işin içine internet girdi. Sosyal paylaşımların kıyısına, paylaşıla paylaşıla popülerliği tescil edilmiş bir şiiri iliştirmek sanal dünyanın “olmazsa olmaz”larından biri haline geldi. Şiir kasetleri, şiir karpostalları, televizyon kanallarında şiir okuyan tok sesli adamlar bu tabloyu tamamlayan diğer unsurlar. Tüm bu mecralarla şiirin yaygınlaşması ve popülerleşmesi şiirin gelişimine olumlu anlamda katkıda bulundu mu, tartışılır…
  2. Muhafazakar kesimlerin (ki bu başlığın altında çok farklı renklerden ve kimliklerden söz etmek mümkün) şiire olan ilgisi arttı. Benim bildiğim bu yargıyı destekleyecek bilimsel bir çalışma veya istatistiki bir veri yok ama konuya ilişkin yazılanlarda, çizilenlerde söylenen şu: Geçmişe göre bu kesimden daha fazla şair, daha fazla şiir okuyucusu çıkıyor. Düzenli ve devamlı yayınlar ve etkinlikler bu kesimdeki canlı şiir ortamının en önemli göstergeleri.
  3. Kadın şairler seslerini daha çok duyurmaya başladı.
  4. 2000’li yılların şiir coğrafyası olabildiğince parçalanmış bir görünüm arzediyor. Bir eleştirmen, 2000’li yılların şiirinde şu alt-alanları tespit ediyor: “doğu şiiri”, “mistik şiir”, “ayrıntı şiiri”, “nutuk şiiri”, “deneysel şiir”, “perdesiz şiir”, “eksiltili şiir”, “yeni divancı şiir”, “yeni hececi şiir”, “kaotik şiir”, eylemci şiir” [Şeref Bilsel (2009), “2000’li Yıllar Şiirinin Görünümü ve Beslenme Kaynakları”, Edebiyatta Üç Nokta, Sayı 2, ss. 90-93.]

Kuşkusuz zaman içinde 2000’li yıllar şiiri elenecek, ayıklanacak, arınacak; fakat geriye ne kalacak, onu şimdiden tahmin etmek güç…

Resim İçin Link

Yorum yaz

İsmiyle Müsemma
cami halıları
mide küçültme ameliyatı
Fazla kilolardan mı şikayetçisiniz? O halde neden mide küçültme ameliyatı nı denemiyorsunuz. mide küçültme ameliyatı, zayıflamak isteyenler için kesin bir çözüm sunuyor. Üstelik çok kısa bir süre içersinde hayal ettiğiniz kilolara kavuşabilirsiniz.
Caminin önünde ve iki yanında geniş cami halısı dış avlusu olup bunun çevresi pencereli duvarlarla çevrilidir. Bu avulya 3 ü cephede olmak üzere, 8 kapıdan girilir. Şadırvan avlusu, 26 adet granit mermer ve porfir sütuna oturtulmuş, 30 kubbeyle çevrili geniş alandır. Mermer döşemeli bu geniş sahanın ortasında 6 mermer sütunlu şadırvan, sahanın azametini gösterir. Şadırvanın kemerleri, kabartma olarak Rumi geçmelerle ve köşebentleri, kabartma, lale ve karanfil motifleriyle bezelidir. İç avluya, biri cepheden ikisi yandan olmak üzere herbiri merdivenli 3 kapıdan girilmektedir. Bu kapılarla dış avlunun cümle kapısı, ozamana kadar benzeri görülmemiş bronz kapılardır. Kubbeden aşağı doğru indikçe mekan yayılmaktadır. Bu piramidel yükselme ve yayılma sonucunda göz yanlara ve yukarıya doğru aynı mesafelere ulaşmaktadır. Bu özelliklerden dolayı, mekanın neresinde olursanız olun, bütün mekana hakim görüş sağlarsınız. Kubbe yaklaşık olarak 43 metre yükseklikte ve köşeleri pandantifle doldurulmuş 4 muazzam kemer üzerine oturtulmaktadır. Caminin su basmanı üzerinde olması ve kubbe yüksekliği nedeniyle pencereleri oldukça fazladır. Böylece caminin içini süsleyen binlerce çini ve kalem işleri tatlı ışık altında görülmektedir. Caminin içindeki en önemli unsur, ince işçilikle yontulmuş mermerden yapılma mihraptır. Bitişik duvarları, seramik çinilerle kaplanmıştır fakat çevresindeki çok sayıdaki pencere onu daha az ihtişamlı gösterir. Mihrabın sağında, Caminin en kalabalık halinde dahi olsa, herkesin imamı rahatça duyabileceği şekilde dekore edilmiş mimber bulunur. Caminin içi her katında alçak düzeyde olmak üzere 50 farklı lale deseninden üretilmiş 20binden fazla çini ile döşenmiştir. Alt seviyelerdeki çiniler, geleneksel galerideki çinilerin desenleri çiçekler meyveler ve servilerle gösterişli ve ihtişamlıdır.